Saturday, October 17, 2009

H1N1: Orang ramai dinasihat terus jaga kebersihan

H1N1: Orang ramai dinasihat terus jaga kebersihan

KUALA LUMPUR: Orang ramai dinasihatkan terus menjaga kebersihan dan kesihatan diri sempena perayaan berganda iaitu Aidilfitri, yang masih disambut, selain Deepavali yang diraikan penganut Hindu hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata ini berikutan penularan penyakit Influenza A (H1N1) dalam komuniti masih aktif walaupun trend telah menunjukkan penurunan.

"Seramai 136 pesakit baru dengan gejala Penyakit Seakan Influenza (ILI) telah dimasukkan ke hospital untuk rawatan hari ini sementara 159 kes telah didiscaj.


"Ini menjadikan jumlah semasa ILI yang masih dirawat di seluruh negara sebanyak 604 kes di 67 buah hospital termasuk lima hospital swasta," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tiada kematian akibat Influenza A (H1N1) didaftarkan hari ini dan jumlah kematian kekal 77 orang.

Dr Mohd Ismail berkata, daripada jumlah kes ILI yang sedang dirawat, hanya 22 pesakit atau empat peratus adalah kes Influenza A (H1N1) yang telah disahkan manakala sebanyak enam kes atau 27 peratus sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

"Bagaimanapun,terdapat satu kes kemasukan baru ke ICU dan satu kes telah didiscaj hari ini yang rata-rata kes mempunyai faktor risiko termasuk wanita hamil (1), obesiti (1), penyakit kronik (2) dan kanak-kanak bawah lima tahun (2)," katanya. - Bernama

0 comments:

Post a Comment

 

Rakan Muda Unisel

Rakan Muda Unisel Maps

Waktu Solat

games

Pengetahuan Am Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Blogger Templates